Didaktik der Biologie
print

Links und Funktionen
Sprachumschaltung

Navigationspfad


Inhaltsbereich

Publikationen

  • Jüttner, M., & Neuhaus, B.J. (2013). Das Professionswissen von Biologielehrkräften. Ein Vergleich zwischen Biologielehrkräften, Biologen und Pädagogen. Zeitschrift für Didaktik der Naturwissenschaften, 19, 31 – 49.
  • Schmelzing, S., van Driel, J., Jüttner, M., Brandenbusch, S., Sandmann, A. & Neuhaus, B.J. (2013). Development, Evaluation and Validation of a Paper and Pencil Test to Measure Biology Teachers’ Pedagogical Content Knowledge. International Journal of Science and Mathematics Education, Doi: 10.1007/s10763-012-9384-6
  • Jüttner, M., & Neuhaus, B.J. (2013). Validation of a paper-and-pencil test instrument measuring biology teachers’ pedagogical content knowledge by using think-aloud interviews. Journal of Education and Training Studies. doi:10.11114/jets.v1i2.126.
  • Jüttner, M., Boone, W., Park, S., & Neuhaus, B.J. (2013). Development of a test instrument to measure biology teachers’ content knowledge (CK) and pedagogical content knowledge (PCK). Educational Assessment, Evaluation and Accountability, 25(1), 45–67. doi: 10.1007/s11092-013-9157-y.
  • Tepner, O., Borowski, A., Dollny, S., Fischer, H.E., Jüttner, M., Kirschner, S., …Wirth, J. (2012). Modell zur Entwicklung von Testitems zur Erfassung des Professionswissens von Lehrkräften in den Naturwissenschaften. Zeitschrift für Didaktik der Naturwissenschaften, 18, 7-28.
  • Jüttner, M., & Neuhaus, B. (2012). Development of Items for a Pedagogical Content Knowledge-Test Based on Empirical Analysis of Pupils’ Errors. International Journal of Science Education,34(7), 1125-1143.
  • Jüttner, M., & Neuhaus, B. (2011): Vom Schülerfehler zum PCK – Test. Ansätze zur Entwicklung von PCK – Items. Tagungsband der Internationalen Tagung der Fachsektion Didaktik der Biologie (FDdB) im VBIO, Universität Kiel, S. 27-39.
  • Jüttner, M., Spangler, M. & Neuhaus, B.J. (2010). Schülerfehler im Bereich der Neurobiologie – aus Fehlern Anderer lernen. Mathematisch Naturwissenschaftlicher Unterricht, 63 (4), 229-235.
  • Jüttner, M. & Neuhaus, B. (2010). Using empirically analyzed pupils’ errors to develop a PCK-Test. In M.F. Taşar & G. Çakmakcı (Eds.), Contemporary science education research: preservice and inservice teacher education (pp. 331-340). Ankara, Turkey: Pegem Akademi.
  • Jüttner, M., Spangler, M. & Neuhaus, B.J. (2009). Zusammenhänge zwischen den verschiedenen Bereichen des Professionswissens von Biologielehrkräften. In D. Krüger, A. Upmeier zu Belzen, S. Hof, K. Kremer & J. Meyer (Hrsg.): Erkenntnisweg. Biologiedidaktik 8. Kassel: Universitätsdruckerei, 69-82.

 

Tagungsbeiträge:

  • Jüttner, M. & Neuhaus, B. J. (2012). Evaluation and validation of testinstruments to measure biology teachers' PCK and CK. Presentation at ERIDOB 2012, Berlin.
  • Jüttner, M. & Neuhaus, B. J. (2012). Analyzing biology teachers' pedagogical content knowledge and content knowledge by using a paper and pencil test. Oral presentation at National Association for Research in Science Teaching (NARST) 2012, Indianapolis.
  • Jüttner, M., Spangler, M. & Neuhaus, B. J. (2011). Statistische Evaluierung eines fachdidaktischen und Fachwissens-Tests für Biologielehrkräfte. Präsentation auf der Tagung der Fachsektion Didaktik der Biologie (FDdB) im VBio 2011, Bayreuth.
  • Jüttner, M. & Neuhaus, B. J. (2011). Analyzing several aspects of biology teachers' PCK by using typical students' errors. Oral presentation in the symposium: How to Measure Pedagogical Content Knowledge of Science Teachers in different school types at ESERA 2011, Lyon.
  • Jüttner, M. & Neuhaus, B. J. (2011). Theoretically and empirically developed test-instruments for teachers' professional knowledge. EARLI Conference, 2011: Education for a Global Networked Society. Exeter, United Kingdom.
  • Jüttner, M. & Neuhaus, B.J. (2011). Development and Validation of PCK-test Instruments of Biology Teachers by Using Empirically Analyzed Students’ Errors.  Round Table Discussion on the  Annual Meeting of the American Educational Research Association (AERA) in New Orleans, Louisiana.
  • Jüttner, M. & Neuhaus, B.J. (2010). Development and validation of a biology PCK-test using empirical analyzed pupils' errors. Oral presentation at the 5th EARLI SIG 14 Learning and Professional Development Conference, Munich.
  • Jüttner, M., Spangler, M. & Neuhaus, B.J. (accepted). Professional knowledge of biology teachers. Development of measurement instruments for biology teachers' pedagogical content knowledge and content knowledge. Poster presentation at 8th Conference of european researchers in didactics of biology ERIDOB 2010, Braga.
  • Jüttner, M. & Neuhaus B. J. (2010). Entwicklung von Erhebungsinstrumenten zur Ermittlung des PCKs von Biologielehrkräften. Vortrag auf der 12. VBio Frühjahrsschule, Neumünster.
  • Jüttner, M., Spangler, M. & Neuhaus, B. (2009). Projektskizze: Professionswissen der Biologielehrer. Posterpräsentation auf der 11. VBio Frühjahrsschule, Gießen.
  • Jüttner, M., Spangler, M., & Neuhaus, B. (2009). Development of an empirical questionnaire on biology teachers’ pedagogical content knowledge, pedagogical knowledge and content knowledge. Interactive Poster Presentation at ESERA 2009, Istanbul.
  • Jüttner, M., Spangler, M. & Neuhaus, B. (2009). Entwicklung von Instrumenten für die empirische Erfassung des Professionswissens von Biologielehrkräften. Posterpräsentation auf der Tagung der Fachsektion Didaktik der Biologie (FDdB) im VBio 2009, Kiel.